Боян Рашев: Правителства в Европа ще падат като круши тази зима заради тока и газа

08.10.2021 07:00 Албена Арабаджиева
Боян Рашев

Ако въглеродните квоти ги няма и ограничим износа, можем да свалим цената на тока на съвсем нормални нива, казва експертът по околна среда

- Стана ежедневие да се отчитат рекордни цени на газа и тока на световните пазари. Ще спре ли това повишение скоро, г-н Рашев?

- Не, няма да спре. Зимата тепърва идва, а исторически рекордите се случват тогава. Причината е проста - почти целият развит свят, а все повече и други страни, се топлят на газ.

Освен това газът е нужен и за много индустрии. Практически не можем да спрем да произвеждаме все повече азотни торове, ако искаме да изхранваме растящото население на планетата.

- Какви са причините за поскъпването - увеличено търсене заради възстановяване на икономиката или има и спекулации с цените?

- Базовата причина за поскъпването е много проста - има растящо търсене, на което моментното предлагане не може да отговори. Това е напълно логично, след като години наред западният свят се самоубеждава, че може лесно да замени фосилните горива с временни енергийни източници (ВЕИ).

Огромни финансови ресурси се прехвърлиха от търсенето, добива и изграждането на инфраструктура за фосилни горива към ВЕИ. Замяната в потреблението не се случва, но газът и въглищата станаха кът. Какво очаквате да се случи с цените им? Липсата на инвестиции в мини и сондажи доведе до неизбежното – просто няма откъде да се добие и купи. А тези неща не се включват с натискане на копчето. Те изискват дълги години на стабилни инвестиции.

Разбира се, че големите производители и износители като “Газпром”, Норвегия, Катар, Австралия се възползват от ситуацията и правят пари. Но това е напълно очаквано и нормално.

- Ако сега има ценови рекорди, какво да очакваме като ефект от новите екоизисквания, които ще се въведат със Зелената сделка?

- Зелената сделка, или по-точно законодателният пакет “Готови за 55”, предвижда множество различни механизми, които ще направят потреблението на енергия и особено на фосилни горива много по-скъпи от днес. Предвиждат и механизми, които да ограничат финансирането на добива им. Ако потреблението продължи да расте – а това, за съжаление, е неизбежно, ако искаме да имаме икономически ръст, то и цените им ще растат.

Не, кризата няма да свърши напролет. Липсата на инвестиции в мини и сондажи доведе до неизбежното - просто няма откъде да се добият и купят газ и черни въглища. А тези неща не се включват с натискане на копчето. Те изискват дълги години на стабилни инвестиции.

Кризата ще продължи и колкото повече упорства зелената утопия, толкова по-брутални ще бъдат последствията.

Най-много ще страдат най-бедните, защото търсенето на енергия е нееластично, тоест не може много да се ограничи, което значи, че ще изяде огромен дял от доходите им.

- Нужно ли е държавата да дава компенсации заради поскъпването и под каква форма да са те?

- Държавата трябва преди всичко да направи всичко възможно, за да се намалят цените. Например да се спре търговията с въглеродни квоти, която много тежи на нашите лигнитни централи. Освен това може да се мисли и за ограничаване на износа.

В изключително тежка ситуация сме и трябва да се възползваме от предимствата си – все още неразбитата напълно електроенергийна система. Компенсациите не решават проблема по никакъв начин.

- Бихте ли се наели с прогноза какво поскъпване на парното и тока да очакваме от Нова година? Вече се говори за поне 20-30% увеличение.

- Това са минималните ставки, които може да се очакват. И те ще изискват огромна доза субсидиране. Пазарната реалност би изисквала много над 50%, но не виждам как може да се случи политически. Тази зима в Европа правителствата ще падат като круши.

- За да има чист въздух, са нужни евтин ток, парно и газ. Но явно това сега е непостижимо. Какъв е изходът?

- Абсолютно непостижимо е да имаме чист въздух в тази ситуация. Забележете как екологичните и климатичните политики ще вдигнат много замърсяването. При тези цени на чистата енергия топлофикациите ще трябва да се върнат към мазута и нафтата, а огромен брой домакинства ще изберат въглероднонеутралните дърва пред газа или тока.

А дървата са най-големият замърсител на въздуха. За съжаление, изгарянето им на много места най-вероятно ще бъде придружено и с каквото има – всякакви горими отпадъци.

- Има ли как България да си осигури евтини суровини и електричество?

- България има страхотна и отлично работеща електроенергийна система с три опорни стълба – АЕЦ “Козлодуй”, комплекса “Марица-изток” и големите вецове. Ние не правим ток нито от скъп газ, нито от скъпи черни въглища. Ако въглеродните квоти ги няма и ограничим износа, можем да свалим цената на тока на съвсем нормални нива. И това може да се случи веднага. Евтин газ обаче няма откъде да купим.

- А какво е мястото на тецовете ни, колко години те могат още да работят?

- Тецовете ни в този момент - при затворен блок на АЕЦ “Козлодуй”, осигуряват 60% от тока на страната. Мястото им е на върха – без тях нямаме ток. Това е реалността днес. Ако искаме да запазим енергийната си сигурност и независимост в бъдеще, трябва да ги запазим, докато не разполагаме с друг източник на изобилна, надеждна и евтина енергия.

А такъв може да бъде само нова ядрена мощност.

- Може ли енергията от ВЕИ да замести въглищните централи?

- Не, не може. Надявам се, че рекордните цени в Западна Европа го показват достатъчно ясно на обществото и политиците там. След наливане на трилиони евро във ВЕИ днес великите нации на континента чакат да духне вятърът, за да имат ток. Щеше да е смешно, ако не беше трагично.

- ЕК готви и ново облагане на бензин, дизел и на целия транспорт. Това ще доведе ли до увеличение на цените на горивата и превозите?

- Това ще доведе до шокиращи цени на горивата в транспорта и оттам ще се отразят на цялата икономика. Забележете, че най-голям скок ще има при автогаза и природния газ, които са доста разпространени у нас.

Заради относително ниската цена такива коли се карат преди всичко от хора, които само това могат да си позволят. Тези хора ще останат без опции.

- Електрическите автомобили ли са бъдещето? И масовото им навлизане на пазара няма ли да доведе до ново поскъпване на тока?

- Никой не знае какво ще ни донесе бъдещето. Със сигурност електромобилите не са настоящето, нито пък могат бързо да заемат значим дял в транспорта. Масовото има навлизане на пазара при текущото състояние на електроенергийните системи просто не е възможно. Могат да си го позволят само страни като Норвегия.

Освен това глобалният добив на метали не може да осигури достатъчно материал, за да задоволи подобен преход от нефт към ток в транспорта.

Един ден, ако се създадат многократно по-добри и евтини батерии, може и да видим скок в развитието на електромобилността. Междувременно тя ще остане само за развлечение на най-богатите.

CV

l Има бакалавърска и магистърска степен по “Управление на околната среда и ресурсите” от Бранденбургския технически университет в Котбус, Германия

l Учил е също в Софийския университет “Св. Климент Охридски”, Университета за природни науки и науки за живота във Виена, Централния университет на Венецуела в Каракас

l От 2007 г. е управляващ партньор в консултантска компания, която помага на бизнеса да управлява въздействието си върху природния и социалния капитал

l Един от водещите експерти е по управление на околната среда и ресурсите в България

- Стана ежедневие да се отчитат рекордни цени на газа и тока на световните пазари. Ще спре ли това повишение скоро, г-н Рашев?

- Не, няма да спре. Зимата тепърва идва, а исторически рекордите се случват тогава. Причината е проста - почти целият развит свят, а все повече и други страни, се топлят на газ.

Освен това газът е нужен и за много индустрии. Практически не можем да спрем да произвеждаме все повече азотни торове, ако искаме да изхранваме растящото население на планетата.

- Какви са причините за поскъпването - увеличено търсене заради възстановяване на икономиката или има и спекулации с цените?

- Базовата причина за поскъпването е много проста - има растящо търсене, на което моментното предлагане не може да отговори. Това е напълно логично, след като години наред западният свят се самоубеждава, че може лесно да замени фосилните горива с временни енергийни източници (ВЕИ).

Огромни финансови ресурси се прехвърлиха от търсенето, добива и изграждането на инфраструктура за фосилни горива към ВЕИ. Замяната в потреблението не се случва, но газът и въглищата станаха кът. Какво очаквате да се случи с цените им? Липсата на инвестиции в мини и сондажи доведе до неизбежното – просто няма откъде да се добие и купи. А тези неща не се включват с натискане на копчето. Те изискват дълги години на стабилни инвестиции.

Разбира се, че големите производители и износители като “Газпром”, Норвегия, Катар, Австралия се възползват от ситуацията и правят пари. Но това е напълно очаквано и нормално.

- Ако сега има ценови рекорди, какво да очакваме като ефект от новите екоизисквания, които ще се въведат със Зелената сделка?

- Зелената сделка, или по-точно законодателният пакет “Готови за 55”, предвижда множество различни механизми, които ще направят потреблението на енергия и особено на фосилни горива много по-скъпи от днес. Предвиждат и механизми, които да ограничат финансирането на добива им. Ако потреблението продължи да расте – а това, за съжаление, е неизбежно, ако искаме да имаме икономически ръст, то и цените им ще растат.

Не, кризата няма да свърши напролет. Липсата на инвестиции в мини и сондажи доведе до неизбежното - просто няма откъде да се добият и купят газ и черни въглища. А тези неща не се включват с натискане на копчето. Те изискват дълги години на стабилни инвестиции.

Кризата ще продължи и колкото повече упорства зелената утопия, толкова по-брутални ще бъдат последствията.

Най-много ще страдат най-бедните, защото търсенето на енергия е нееластично, тоест не може много да се ограничи, което значи, че ще изяде огромен дял от доходите им.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>