Райна Кабаиванска: Светът на музиката става все по-жесток
Светът на музиката става все по-жесток. Дори в тези ненормални времена на пандемия конкуренцията е много голяма и се иска много смелост, за да издържиш на изпитанията. Това каза Райна Кабаиванска тази вечер в края на гала-концерта за завършилия 21-и неин майсторски клас, организиран от Нов български университет и посветен на 30-годишнината на университета.
Голямата българска певица каза, че се гордее, че с общи усилия майсторските класове са се провели през последните две години, въпреки пандемията и многото ограничения, като и двата пъти са завършили с концерти в Софийската опера и балет. Тя разказа за първите години на майсторските класове и как идеята на изпълнителния директор на НБУ д-р Георги Текев се е превърнала в реалност.
В края на изпълненията на участниците с оркестъра на Софийската опера, дирижиран от Найден Тодоров, тя обяви и тазгодишните призьори на стипендии за обучение в България: българите Йосиф Славов, Александрина Михайлова и Мила Михова, Аида Паску от Румъния, Патрисио Амая от Аржентина и Хе Канг от Южна Корея.
Някои от призьорите участват за пореден път в майсторските класове на Райна Кабаиванска: Мила Михова и Александрина Михайлова, която по-рано тази година влезе в школата за обучение на млади певци на Миланския оперен театър Ла Скала.
Своеобразен център на концерта станаха две последователни изпълнения на откъси от френски опери: арията на Манон от второ действие на операта на Жул Масне „Манон“ и прочутата ария на Тонио от написаната на френски език опера на Доницети „Дъщерята на полка“, изпълнени съответно от Мила Михова и от аржентинеца Патрисио Амая. Въпреки известността им и двете опери не са поставяни от десетилетия в България, а се правят рядко и по световните оперни сцени защото са изпълнени с виртуозни арии, граничещи понякога с невъзможни за изпяване пасажи.
И двамата млади певци се справиха блестящо с предизвикателствата и изтръгнаха бурни аплодисменти от публиката. Амая е лиричен тенор, който се справи с арията „Ah, mes amies“, известна с това, че певецът трябва да изпее последователно девет пъти горно „до“ и то в бърз ритъм. Известно е също, че по едно и също време в целия свят има не повече от 5-6 певци, които могат да се справят с тази ария и с трудната по принцип роля.
Арията на Манон „Je marche sur tous les chemins“ е писана за почти колоратурен сопран и е едно от най-известните френски музикални произведения изобщо, пробен камък за владеенето на френския стил в пеенето. Мила Михова, която е дъщеря на голямата наша певица Дарина Такова, участва за втори път в майсторския клас на Райна Кабаиванска.
До момента в майсторските класове на Райна Кабаиванска са участвали над 200 млади оперни певци, над 90 от тях са спечелили стипендии за обучение в Италия и България, а много от тях вече правят световна кариера и то в най-престижните оперни театри по света.