През ноември представят стандарт за уличните настилки, в центъра - само най-висок клас

20.09.2021 10:29 Даринка Илиева
Главният архитект на София Здравко Здравков

Всеки квартал с уникален вид на номерацията на жилищните сгради

Стандарт за видовете улични настилки, които могат да се полагат в София, разработва в момента екипът на главния архитект на столицата Здравко Здравков.

Изискванията ще са готови до края на ноември. След това те ще бъдат представени на обществено обсъждане и после ще бъдат внесени за разглеждане и приемане от Столичния общински съвет, научи “24 часа”.

“Новите стандарти са за създаване на единна визия на уличните настилки, на елементите на градско обзавеждане и за графичното оформление на номерацията на жилищните сгради в кварталите с комплексно застрояване. Те са част от наредбата за градската среда, която СОС прие в края на 2020 г. Наредбата е документ от отворен тип и в течение на времето се допълва с нови стандарти за отделните компоненти на градската среда. С нея се определят допълнителните изисквания към обема и съдържанието на подробните устройствени планове и на инвестиционните проекти за нови строежи, реконструкция, пристрояване, надстрояване, основни и текущи ремонти на сгради и съоръжения, улици, площади и зелени площи, както и на елементите на градския дизайн. Целта е опазване и съхр

анение на характерния облик, силуетното, архитектурно-художественото и обемно-пространственото оформление на града”, обясни арх. Здравков.

Със стандартите ще се изготви набор от единни типови решения за създаване на комфортна градска среда за пешеходци, велосипедисти и лица с намалена подвижност.

“Стандартът за улични настилки включва

решения за

настилки на

тротоари,

пешеходни зони,

алеи, бордюри,

шахти, решетки около дървета и др. За зона 1, която включва най-представителната част на центъра на София, настилките и елементите на градското обзавеждане трябва да бъдат от най-висок клас. Те трябва да отговарят и подчертават характерната идентичност на мястото. Освен това те трябва да са съобразени с особеностите на зоната, в която има голяма концентрация на културно-историческо наследство и археология. Предложенията трябва да отчитат специфичните режими за опазване на недвижимите културни ценности и да се съгласуват с Министерството на културата”, подчерта главният архитект на София.

За всяка следваща зона на града могат да бъдат предложени различни настилки, елементи на преход и решения за преливане по хармоничен начин.

Част от стандартите ще са и препоръчителни, и практически доказани начини на нареждане на настилките, които гарантират качественото ѝ поставяне и дълготрайно изпълнение. Ще има указания за облик, стил, материал, дълготрайност, сцепление против заледяване, леснота за поддръжка и други.

Подготвят се и изисквания и принципи за поставяне на различни видове градска мебел, които също ще бъдат съобразени с различните зони. В правилата ще бъдат посочени необходимите отстояния и начин на контакт между съответния елемент и настилката при монтаж, както и изисквания, които да се следват при използването, поддръжката и подмяната. Градските елементи по стандарт трябва

да са устойчиви

на вятър, дъжд,

замръзване,

износване,

вандализъм,

с което да се гарантира тяхното качество, дълготрайно присъствие и да се намали честотата на подмяната им. Част от този стандарт ще са изисквания за видовете колчета, спирки, кашпи, кошчета, пейки, информационни табели, чадъри, маси и столове за консумация и др.

Графичното оформление на номерацията на жилищните сгради в кварталите с комплексно застрояване трябва да предложи уникален вид за всеки район, което може да е специфичен знак, надпис или елемент.

 

Първо доказваш, че няма да предизвикаш задръстване,

после строиш над 50 метра

Задължителен анализ и симулация на трафика ще се изисква вече в София при инвестиционно намерение за изграждане на сгради с височина над 50 метра. Така първо ще трябва да се докаже, че те няма да предизвикат задръствания, и чак след това ще може да се премине към строителството им. Това е едно от изискванията в наредбата за транспортен анализ на големите обекти, която ще бъде внесена за разглеждане в СОС до края на годината.

Наредбата ще се прилага при одобряване на подробни устройствени планове, предвиждащи строителство на обществено-обслужващо застрояване с разгъната застроена площ над 20 000 кв. м или над 50 м височина. Изискването за анализ на трафика ще важи и при намерения за увеличаване на разгънатата застроена площ спрямо подробния устройствен план с над 20% в процеса на издаване на виза за проектиране, както и за инвестиционни проекти за обекти с предвидени над 200 паркоместа. То ще трябва да бъде изпълнено и при промяна на инвестиционните намерения след издаване на разрешение за строеж, както и при надстрояване, пристрояване и промяна на предназначението на обектите, когато това води до над 200 паркоместа.

“Основният мотив за изработване и приемане на Наредбата за проучване, анализ и симулация на транспортното обслужване в Столичната община е необходимостта от регулация с цел подобряване на транспортното обслужване. Това е нормативен документ, който се създава за първи път у нас. С наредбата се предвижда и създаване на единен базов транспортен модел на София. Чрез него ще се извършват симулациите и ще се осигуряват нужните нива на транспортно обслужване”, подчерта главният архитект на София Здравко Здравков.

Проектът на наредбата вече е обсъден с професионални и неправителствени организации и в момента част от текстовете се коригират.

“Повишената инвестиционна активност в София като град с най-голяма територия, население и икономическа активност в България, както и високата моторизация в града, налагат нуждата от допълнително регулиране на обществените отношения, свързани с доказване на транспортно-комуникационното обезпечаване на територията. Така ще се гарантира добро ниво на транспортно обслужване на гражданите. Изработването на подобни правила е свързано с необходимостта от доказване на достатъчно транспортно обслужване, с добра пропускателна способност и задоволяване на нуждите на потребителите на тази инфраструктура, както и може да се установи изчерпан капацитет на дадена пътна артерия, при което се получават задръствания и се увеличава времето за придвижване и престой. Затова с проучване, анализ и симулация на транспорта ще се обосновават решенията при разработването на обемно-устройствени проучвания, специфични правила и нормативи за застрояване, нови или изменение на действащи подробни устройствени планове и др. По този начин предварително ще се определя влиянието на дадено инвестиционно намерение върху транспортното натоварване и условията за паркиране в зоната на въздействие и ще се преценява необходимостта от промени в подадения проект, уличната среда или организацията на движение”, обясни арх. Здравков.

Други от От страната и света

Ретрограден Меркурий - стойте далеч от хазарта и не съдете другите

Юпитер също е в обратен ход чак до февруари - клета ще е съдбата на крадците Меркурий отново е ретрограден- за 4-и път тази година, но сега се допълва и от ретроградния Юпитер

Само в "24 часа" на 26 ноември: Академик и професор "скъсани" на конкурси, напускат ИСУЛ

И още:  94 млн. превозени за 3 месеца. Пътниците във влака все по-малко - 5,3% спад Длъжниците за парно няма да плащат такси и хонорари при извънсъдебно събиране - интервю със Стоян Якимов, зам

Техники да декодирате шефа - 30% от успеха ви се дължи на съвместимост с него

Като се научите да прогнозирате поведението му, ще действате по правилния начин "Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие

И в Армения съдят бегълката от България Елвира Краснобаева

Не ми пука какво казват, няма да се отказваме, заяви майката на Еля след призива никоя друга федерация да не й подава ръка Не изминаха и два месеца, откакто Елвира Краснобаева обяви

Лидерска оферта (вместо среща) от Борисов (Обзор)

Лидерска среща сега няма да има, решили Борисов и хората му. Ще отида, ако и когато екипите ни вече са подготвили параметрите за коалиционно мнозинство, обясни той

>