София първа в Европа с таксономичен анализ
В реално време общината ще знае къде има замърсяване или задръстване, за да реши бързо проблема
София ще е първият град в Европа, за който ще бъде създаден таксономичен анализ. За да постигнем целите на ЕС за климата и енергията до 2030 г. и на европейската зелена сделка, е важно да насочим инвестициите към проекти, които да направят нашите икономики, предприятия и общества по-устойчиви срещу климатичните и екосътресения. За да се постигне това, е нужна дефиниция какво е устойчиво. Затова планът за действие за финансиране на устойчив растеж изисква създаване на обща класификационна или “таксономия на ЕС”. Това заяви зам.-кметът по дигитализация на София Генчо Керезов.
“Таксономията на ЕС е система за класификация, която установява списък на екологично устойчиви икономически дейности. Той може да изиграе важна роля за подпомагане на ЕС в увеличаване на устойчивите инвестиции и прилагането на зелената сделка. Таксономията на ЕС би предоставила на компаниите, инвеститорите и политиците подходящи определения, за които икономическите дейности могат да се считат за екологично устойчиви. Тя трябва да създаде сигурност за инвеститорите, да помогне на компаниите да станат по-благоприятни за климата, да смекчи фрагментацията на пазара и да пренасочи инвестициите там, където са най-нужни”, обясни Керезов.
Таксономията е пряко обвързана и с ESG - екологично, социално и корпоративно управление.
“Доскоро се смяташе, че основната цел на инвеститорите и на организациите, в които те инвестират, е да увеличават максимално краткосрочната възвръщаемост за акционерите, без да се отчитат фактори като социални или екологични въздействия на бизнеса. Днес този тип мислене вече е неадекватно, а последните кризи накараха
все повече
компании да
включат в
подходите си и
обществения
интерес
Така се появи сферата на корпоративната социална отговорност и вече навсякъде се говори за ESG като за крайъгълен камък на устойчивото и отговорно инвестиране. Идеята в основата на ESG е, че е по-вероятно организацията да бъде успешна и да генерира силна възвръщаемост, ако създава стойност за всички заинтересовани страни - служители, клиенти, доставчици, общество, включително околната среда, а не само за своите собственици. ESG се позовава на 3 основни фактора за измерване на устойчивостта на инвестициите - екологичен, социален и корпоративно отговорен”, каза Керезов.
Всеки разглежда организацията в различна роля. Екологичните - като управител на природата, включително действия срещу изменения на климата, вредни емисии и др. Социалните фактори показват как организацията управлява отношенията си със служители, доставчици, клиенти, което включва трудови стандарти, грижа за здравето и др. Корпоративното управление се отнася до качествата на ръководството на компаниите и др.
“Всяка добре управлявана и отговорна организация, която се грижи за хората, клиентите и околната среда, е по-вероятно да се представи по-добре и да надмине конкурентите си, които не го правят. А анализът на ESG факторите позволява на инвеститорите да вземат по-информирани инвестиционни решения. Тези усилия на общината ще доведат до подобряване на качеството на живот, повишаване на инвестиционния рейтинг на града на световната сцена, нови инвестиции и икономически прогрес”, смята Керезов.
За да се вземат бързи и ефективни управленски решения,
общината трябва
да има постоянен
досег до всички
данни за града и
в реално време,
а “не да чакаме дни или седмици, за да получим представителна извадка”.
“При световна борба срещу климатичните промени имаме дълг да можем да взимаме пълноценни решения и да правим бързо промени. Дигиталните инструменти са най-добрият съюзник за това. Те ще ни помагат да знаем в реално време къде има замърсяване на въздуха, за да вземем експресни мерки за отстраняване на източника, къде има натрупване на отпадъци, за да променим маршрута на сметоизвозващите средства. Ще можем да оптимизираме потреблението на еленергия, ще знаем къде и в кои часове има най-голям трафик и колко вредни емисии се изпускат, за да можем да стимулираме потреблението на въглеродно неутрален транспорт по тези маршрути. Това е съвсем малка част от огромните приложения, които ще можем да правим заради бързия досег до такъв тип информация”, разказа Керезов.