Бус ленти вдигат скоростта на градските автобуси в София, 160 камери по улиците
Пускат зелен транспорт в кварталите, пътниците ще задават маршрута
Изграждането на бус ленти, по които да се движи градският транспорт в София, за да се намалят закъсненията по линиите и да се увеличи скоростта, е сред приоритетите на Столичната община. Това лято пуснахме нова бус лента по бул. “Кл. Охридски” - от ул. “8 декемвири” до бул. “Марко Семов” за 4 линии на градския транспорт. Със завършването на реконструкцията на бул. “Т. Каблешков” - между бул. “България” и ул. “Луи Айер”, обособихме и нова двупосочна бус лента в участъка, по който минават едни от най-натоварените линии. Това съобщи зам.-кметът по транспорта на София Кристиан Кръстев.
“Имаме готовност - както проектна, така и техническа, да обособим още две бус ленти до края на годината. Те ще са
на места, по които
градският
транспорт трупа
големи
закъснения заради
интензивен трафик
и неправилно паркирали автомобили. По тези места ще поставим и камери за контрол на навлизането в бус лентите", обясни Кръстев.
Вече 138 камери в столицата следят за подобни нарушения. До края на годината те ще се увеличат до 160.
“Знаете, че направихме и промени в разписанието на автобусите към планина Витоша, които дават отлични резултати. Целта е софиянци да имат възможност през летните месеци да прекарват повече време сред природата. Предвиждаме това разписание да продължи до октомври в делничните дни и през уикенда”, каза Кръстев.
Той подчерта, че от 2015 г. до сега всяка година се увеличава броят на курсовете и в момента те са 5 пъти повече.
“Освен това от тази година автобусите в делник също бяха увеличени петкратно и целогодишно, за първи път в делничните дни от създаването на тази дестинация. Това се случва, без да се правят допълнителни разходи. От юли всички курсове от линия 66 превозват и велосипеди в делнични дни на специално монтирани багажници. Навремето излетните линии на Витоша
са возили с
четворна цена
на билета
и без да важат картите за градски транспорт. От 2015 г. обслужването до Златните мостове е на цената на градския билет, като важат ученическите и пенсионерските карти”, подчерта Кръстев.
Пускането на зелен обществен транспорт при поискване в няколко столични квартала е част от проекта “Иноеър”, който общината изпълнява. По него 5 мини електрически автобуса ще изпълняват довеждаща до метрото функция, а маршрутът ще се задава и определя от пътниците. Вместо да се движат по предварително определени маршрути, новите минибуси ще създадат карта на маршрута въз основа на търсенето на гражданите, подадено чрез мобилно приложение. Приложението ще използва изкуствен интелект за усъвършенстване анализа на данни, за да създаде най-ефективния път за всяко пътуване, като събира възможно най-много пътници.
“Това е първият български проект, финансиран от инициативата “Иновативни дейности за градско развитие” на ЕС, която дава възможност на големите европейски градове да тестват иновативни, креативни, но и рискови решения на градски предизвикателства. “Иноеър” ще приложи експериментално мерки за подобряване на качеството на въздуха - иновативни решения за мобилност и зелено придвижване. Проектът ще тества в реална среда нови за България и Европа транспортни услуги и решения пилотно в няколко квартала, с които да даде на гражданите алтернативи за придвижване, да намали трафика от автомобили и да подобри качеството на въздуха. След завършване на проекта София ще разполага с модел за определяне на нискоемисионни зони, в които да се забранява навлизането на определени категории превозни средства в определени зони в дни със замърсяване на въздуха, инструмент за оптимизация на транспортните схеми на градския транспорт и др.”, обясни още Кръстев.
Промени в организацията на кръстовища и умни светофари борят задръстванията
Допълнителни ленти за движение, промяна на организацията на преминаване по кръстовища и актуализация на програмите за работа на светофарните уредби. Това са част от решенията, които прилага Столичната община по улици и булеварди с цел намаляване на задръстванията.
Работим по оптимизация на транспортните потоци и времето за пътуване в града, като въвеждаме редица реорганизации на движението, чрез които подобряваме пропускателната възможност на съществуващата улична мрежа. Например с нова организация на движението по бул. “Никола Петков” при кръстовището с бул. “Цар Борис III” обособихме допълнителна лента за ляв завой, с което опашките от чакащи автомобили се намалиха значително. Разработен е и проект за обособяване на допълнителна лента на подхода от “Горна баня” по бул. “Никола Петков” към кръстовището с бул. “Цар Борис III”. Той ще се реализира веднага, след като завършат съгласувателните процедури с Агенция “Пътна инфраструктура”. Готови сме и с проект за допълнителна лента на подхода на бул. “П. Ю. Тодоров” в посока бул.“България”, като така ще намалим както задръстванията, така и закъсненията, които се генерират в този участък от обществения транспорт”, отчете зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев.
Направени са и над 150 актуализации на програми за работа на светофарни уредби в столицата за подобряване на пропускателната възможност на кръстовища.
“От началото на годината до момента допълнително са осветени над 150 пешеходни пътеки - всички в центъра - между бул. “Сливница”, бул. “В. Левски”, бул. “Патриарх Евтимий”, бул. “Ген. Скобелев” и ул. “Опълченска”, вече са с допълнително осветление. Така подобряваме видимостта и целим да намалим пътния травматизъм. В ход е и пилотен проект за монтаж на допълнителна светлинна сигнализация на пътните знаци, обозначаващи пешеходните пътеки, като отново целта е да се повиши вниманието и видимостта на водачите”, подчерта Кръстев.