Проф. Георги Фотев: Реформаторите винаги са в малцинство. Но интелектуалците са изтървали работата – господар е посредствеността

24.08.2021 07:00 Мила Гешакова

Където има отмъщение и омраза, някой е удушил през нощта или е разстрелял посред бял ден любовта към ближния

Животът в България тече под гнета на морална криза

Тук трудно се раждат нови форми на солидарност, възпроизвежда се това, което наричам българска меланхолия

Неразвитият индивидуализъм е инкубатор на егоизъм, завист, егалитаризъм нахалство, самомнителност

Българската модернизация е закъсняла, но по-важно е, че развитието е зависимо

Народ е изчерпваща се фикция в късномодерното общество

В дигиталния свят може да се появят под прикритие или в брутална разголеност всякакви тъмни фигури

- Реваншизъм, омраза, гняв и арогантност заливат държавата. Смяната на лидерството след два поредни избора ли отпуши тази черна енергия, проф. Фотев? Или ограниченията заради пандемията?

- Трябва да се внимава с думите. Когато думите са объркани и изкривени, настъпва хаос в обществения живот. Настъпва криза.

Това, което за част от обществото сега е реваншизъм, омраза, гняв, арогантност, за друга част е най-разумното и спасителното за България гражданско поведение.

Социалната действителност е смислово многослойна. Това, което е на повърхносттаЫ се нуждае от дълбочинна интерпретация. Обществото е във фундаментална криза на ценностите. Моралната криза е най-тежката за обществото и за отделния човек.

Тя е най-опасна, защото тегли към бездната на нихилизма. В “Българската меланхолия” ме е занимавал въпросът за приплъзването от меланхолията към нихилизма. Изпитвам голямо безпокойство. българското общество продължава да се бои от самопознание. Но няма нищо по-страшно от действащото невежество (Гьоте).

Кризите възникват внезапно и изненадващо. Моралната криза обаче не е скоротечна. Нещо повече. Трансформацията на нашето общество е перманентна криза на ценностите. Животът у нас тече под гнета на морална криза. Деконструкцията с отделни ярки изключения не е креативна. Отделните пробиви са опозорени с порои от злост.

По тази причина не се раждат или трудно се раждат нови форми на солидарност и се възпроизвежда това, което наричам българска меланхолия. Думите са действия. Човешкото същество (човекът от плът и кръв) за разлика от животното живее в думите, което не означава в призрачен свят. Една дума може да нарани човека много повече от една плесница.

Какво е реваншизъм? Отмъщение. Ресантиман. Духовно безсилие. Мрак. Омразата е разрушителна стихия. Арогантността разчита на страха. Гневът е помрачение на разума. Тези бедствия не са природни, нито са божие проклятие. Където има отмъщение и омраза, някой е удушил през нощта или е разстрелял посред бял ден любовта към ближния.

- Ваши колеги говорят за криза в лидерството по цял свят и не отсега. Но повече от всякога българинът сякаш не намира опора в лидерите, които избира начело на държавата, и лесно ги намразва. Свършиха ли достойните водачи на нацията?

- Да, много се говори у нас и по цял свят за криза на лидерството. Сълзи се леят за липсата на достойни водачи на нацията. Това ми навява тъга. Защото песента е изпята. В късната модерност е настъпил, както се изразява американският социолог Мануел Кастелс, “възходът на обществото на мрежите”.

Това е безпрецедентен епохален радикален поврат в историята на човечеството. В какво се състои радикалността? В предходните епохи интеграцията в общества е била вертикална. При нея има връх, който е мястото на лидер. Лидерът може да е харизматична фигура, демагог, популист, диктатор, тиранин и т.н.

В мрежевото общество обаче интеграцията е хоризонтална. Но не трябва да се обърква теорията с емпиричните реалности. Трансформацията на обществото е процес и са налични факти на хоризонтална и вертикална социална интеграция.

Напреженията и конфликтите са видими и невидими. Така се поражда и поддържа криза на ценностите, която е перманентна. Когато обяснявам, не оправдавам човешката подлост, мошеничествата.

Хоризонталната интеграция на мрежевото общество означава, че всеки деец, включен в социалната мрежа (реална или виртуална/дигитална), е, така да се каже, лидер на самия себе си, в смисъл, че той прави избор според наличните възможности, отговорен е за компетенциите си, взема решение и е разпознаваем като лидер, но по отношение на собствената си дейност.

Това е ключов признак на процеса на индивидуализация след Четвъртата индустриална революция, наричана още дигитална. Ех, много хора могат да са в сънищата си за една епоха, която бързо си отива. И дума не може да става за утопия или пък нещо, което членовете на обществото получават даром. Не, не, всеки има и ще има възможност да се реализира без господар или началник над себе си, ако не се страхува от свободата и не очаква някой друг да поема отговорността.

Обществото на хоризонталната интеграция не е утопия. Принципът е по-скоро регулативен. От хората и народите зависи дали ще успеят, или ще се провалят. Общественото развитие е нелинейно, т.е. не може да бъде описано и обяснено като прогрес или упадък. Истината е, че хората и обществата са и завинаги ще бъдат изправени пред проблеми.

Или решаваме едни проблеми и се изправяме пред нови, или се проваляме и се изправяме пред по-тежки проблеми.

- Коя е причината авторитетите у нас, а те по правило са успели хора, да се сгромолясват толкова бързо?

- Във “Феноменология на чувствата” съм посветил глава на завистта. В “Българската меланхолия” е отделено специално внимание на завистта. Големи имена на нашата национални култура като Елин Пелин имат горчиви изказвания за завистта в обществения живот на българите.

Този въпрос е толкова важен, че си заслужава систематично, задълбочено и всеобхватно изследване. Необходимо е обаче темата да се третира в типологически смисъл и да се избягва генерализацията. Благородство и признаване постиженията на другите се срещат в различни социални, професионални, културни, генерационни, спортни и др. кръгове на българското общество. Българската модернизация е закъсняла, но и това не е най-важното, по-важно е зависимото развитие, зависимо по много причини.

Неразвитият индивидуализъм е инкубатор на егоизъм, завист, егалитаризъм, нахалство, самомнителност.

Обществото е атомизирано, откакто е в модерната епоха. По тази причина липсват модерните форми на солидарност. Много ме опечалява неразвитата политическа, в това число демократична култура. Ситуацията, за която ме питате, наподобява в известен смисъл раждането на Галилеевата, т.е. западната наука, модерната наука, която отдавна е станала Науката. Геният на Галилей изхвърля от научното познание аргумента от авторитета, който идва от Аристотел.

Този поврат е началото на зашеметяващите успехи на науката. Нещата имат обаче и сенчеста страна. Но тук толкова по този въпрос.

В късно модерната епоха и особено в резултат на дигиталната революция тече ускорено трансформиране на модерното общество в пост-човешко общество.

Колкото по-интелигентни са машините, толкова по-малко те са инструменти в дейността на човеците. Не-човеците в подразбиращия се смисъл са се превърнали и се превръщат в актьори, които в някои функционални отношения и връзки превъзхождат човеците. Накратко човекът не може да се определи като принцип на жизнения свят. Това може да се нарече и основателно се нарича процес на дехуманизация.

- Тук не ценят и не чуват умните, а реформаторите мразят, казвате в свое интервю преди време. Обяснява ли това ставащото в страната ни?

- Пропадане на политическото общество в България. Засега дъното на политическата неграмотност и безотговорност е “Има такъв народ”, екзотично име на политическа партия, измислено, след като не можа да се регистрира с още по-екзотичното и хашлашко име “Няма такава държава”.

Това е тежка присъда над хората на словото, голямото мнозинство от които са полуинтелигенция, малодушни, безотговорни, нагаждачи, продажни, суетни или вятърничави. Участието в публичния форум на обществото е сериозна отговорност и изпитание на високите човешки добродетели, които се променят исторически, но има такива като интелектуалната честност, например, които, вярвам, са непреходни. Много от медиите са словесни развратници. Не ми е лесно да говоря така. Както казва Макс Вебер, за журналистите хората са свикнали да си формират мнението по лошите примери. Всички знаят имената на талантливи и доблестни журналисти, които са безмилостно изключени, но тези всички мълчат и това мълчание е ледено.

Ако България е на 100 и не знам кое си място в света по медийна несвобода, то тогава за какво чуване на умните да говорим и да се надяваме на признаване на реформаторите. Има много причини масата да не цени реформаторите, които винаги са в малцинство. Но българските интелектуалци са изтървали работата отдавна. Господар е посредствеността.

- С Левски и Ботев сякаш се изчерпва представата ни за идеали и национални икони. Защо личността на тези двама герои отпреди два века и днес е пример?

- Всяка нация има своите легендарни имена. Нацията е по своята природа надприроден, свръхестествен феномен, каквито са човекът, изкуството, културата, духовната сфера изобщо.

Както човекът от плът и кръв е немислим без въображение и въобразяване, така и нацията е въобразена и въобразяваща се в своите очи и в очите на другата нация, дружеска или враждебна. Нацията възниква в началото на модерната епоха, в която различните традиционни общества влизат по различно време.

Раждането на нацията е раждане на свободната индивидуалност и личността, която по своята същност е самоосновна. Нацията е колективна идентичност, а в нея е вкоренена индивидуалната и лична идентичност.

Въпросът “Кой съм аз?” стои пред всеки. Оттук идва необходимостта да се търси отговорът с мярка, която смятаме за непреходна, вярваме, че е непреходна.

Не искам да съм придирчив, но не гледам на Левски и Ботев като икони, а по-скоро като на светли лъчи в тъмата на нашето национално битие. В късно модерната епоха, когато времето е толкова ускорено, миналото става все по-ефимерен ресурс на валиден в настоящето предишен опит. Няма какво да се заблуждаване, светът на човека се е променил радикално и промяната е лудостта, която ни озадачава непрекъснато.

Хората са станали ненаситни, но се уморяват от живота, който водят в условията на непрестанна несигурност. Левски ни е жизненонеобходим като опора, но това налага все по-дълбоко вникване в тайнството на неговата личност, а не стремеж към подражание. В това е трудността, която се преодолява с мислене.

- Защо дядо Добри се превърна в герой, а номинираната за “Оскар” млада актриса Мария Бакалова трябваше да понесе обиди и хейт?

- Всеки човек е една вселена, както се е изразил така красиво и вълнуващо Хайне. Не бих сравнил двете вселени, които са толкова различни и в определен смисъл несравними. Негативното отношение към удивителния успех на младата актриса е въпрос на завист, късогледство, отблъскващ провинциализъм, комплекси и други тъмни страни на човешката природа. Признанието на младата актриса е признание и за теб, глупако!

- Защо пасивното и виртуалното лидерство, каквото е това на Слави Трифонов, днес печели гласове?

- Хората са новопридошли в създадения от хората дигитален свят, който е различен от всички други. Дигиталният свят ни е много близък, защото сме в него и все повече хора все по-дълго са будни през денонощието в него.

На всичкото отгоре, влезнал в дигиталния свят, човек става безсмъртен като дигитален и всеки миг от пребиваването му като дигитално удвоен той остава безсмъртен, освен ако космическо събитие не унищожи тотално дигиталната реалност, която, както казахте, е виртуална.

Не съм чел научнофантастична литература, а научавам, че вече са реализирани фантастики, смятани за напълно нереализируеми. Не знам. Свят ми се завива от това, което се случва и може да се случи в дигиталния свят. Всякакви тъмни фигури могат да се появят под прикритие или в брутална разголеност.

- Ще се появи ли на политическата сцена народен трибун, който да бъде ценен и обичан, а не мразен и оплюван?

- Дай боже да не се появи такъв. Народ е изчерпваща се фикция в късно модерното общество. Няма и трибуна за въображаемия народен трибун.

- Преди време нарекохте в интервю пред медия България “страна на некролози”. Защо?

- Наистина, употребих този мрачен израз. В противоречие на заключението на “Българската меланхолия”. Сам си противореча, макар да смятам последователността за една от най-висшите човешки добродетели, която се нарежда след приветливостта на човешкото лице. Човешкото лице е безкрайността, която присъства.

Визитка

Проф. Георги Фотев, доктор на науките, е почетен професор В Нов български университет и директор на Центъра за изучаване на европейските ценности при НБУ

Национален програмен директор на European Values Study

Член е на Европейската академия на науките и изкуствата

Министър на науката и висшето образование (1991)

Три мандата е директор на Института по социология към БАН

Автор е на над 300 научни публикации у нас и в чужбина (16 страни)

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>