БСП решава на подпис за кабинета, но остава условието той да е без Петър Илиев

10.08.2021 12:44 Лиляна Клисурова
Централата на БСП на "Позитано" 20

Националният съвет на БСП ще вземе днес решение на подпис дали да подкрепи предложения от "Има такъв народ" кабинет, но остава условието в него да не е номинираният за вицепремиер и вътрешен министър Петър Илиев. Това става ясно от разпратения документ до членовете на пленума.

Още в понеделник след извънредно заседание на Изпълнителното бюро и ръководството на парламентарната група лидерката Корнелия Нинова обяви, че в БСП са, меко казано, смутени от тв изявата на Илиев и постави условие към ИТН той да бъде оттеглен. Това е записано и в проекторешението, предложено на Националния съвет - че се дава мандат на парламентарната група да подкрепи правителството на ИТН при условие, че бъде оттеглена кандидатурата на Илиев.

В понеделник обаче зам.-шефът на ИТН Тошко Йорданов отговори задочно на искането на БСП. В предаването "Лице в лице" по bTV той бе категоричен, че Илиев няма да бъде оттеглен.

На членовете на червения пленум е изпратена и информация за постигнатите допълнителни договорености по политическата декларация между ИТН и БСП. Ето какво гласи тя:

След проведените първоначални експертни разговори с ИТН в съответствие с дадения на ИБ и ПГ „БСП за България“ мандат, за постигане на двустранно споразумение за подкрепа по политиките на правителство на ИТН в сферата на образованието, здравеопазването, социалната и икономическата политика, както и реформата в съдебната система, на свое заседание НС на БСП на 4 август 2021 г. оцени предложената декларация от ИТН като непълна с оглед постигнатите договорености в двустранните разговори.

НС на БСП даде мандат на ИБ на НС на БСП и на ръководството на ПГ „БСП за България“ на базата на представената политическа декларация на ИТН, да продължи разговорите до постигане на споразумение, гарантиращо изпълнението на уточнените договорености в експертните срещи и посочи конкретни бележки по отделните политики, за които преговарящият екип да настоява да влязат в окончателния документ.

На база на това решение бяха проведени последващи разговори между предствители на ИТН и БСП, и бяха постигнати следните допълнителни договорености по сектори, както следва:

Икономика:

- Постигане на фискална еквивалентност спрямо коефициент на догонване при децентрализран бюджет.

Финанси:

- Максималният праг на бюджетните разходи на БВП се определя спрямо средните нива на ЕС. Максимално ограничаване на непланирани бюджетни разходи.

Здравеопазване:

- Преизчисляване на труда на медицинските специалисти и дейности в системата на здравеопазването;

- Стартиране на реформа за въвеждане на декомерсиализация на държавните лечебни заведения;

- Спешни мерки за подготовка на лечебните заведения за преодоляване на четвъртата Ковид вълна. Усъвършенстване на единната информационна система за Ковид;

- Подготовка за въвеждане на безплатни лекарствени средства за деца до 14-годишна възраст;

- Оптимизиране на разходите на здравноосигурителната каса с оглед на предефиниране на диагностичните стандарти.

Образование:

- Продължаващо увеличение на учителските заплати и тези на академичния състав, ориентирано към повишаване на качеството на образованието.

- Утвърждаване на механизъм за обвързване на системата на висшето образование с необходимостта от кадри за икономиката;

- Изработване на ефективна и обективна система за акредитация на висшите училища;

- Увеличаване на академичния обмен на учащи между страните от ЕС и Република България. Създаване на модерна система за специализация на университетските кадри;

- Въвеждане на нова методика за финансиране на образователната система;

- Преглед на учебното съдържание и учебните програми, с цел отчитане на възрастовите особености на учениците.

Земеделие:

- Преструктуриране на държавните горски предприятия, с цел дългосрочно използване на дървесните ресурси. Стимулиране на биоразнообразието.

Гореизброените допълнителни политически ангажименти, договорени от преговорния екип, съгласно решението на НС на БСП, са залегнали в предложения нов документ, който е подписан от страна на ръководството на ПГ на ИТН и има следното съдържание по сектори:

Правосъдие:

- Премахване на специализираните съдилища и прокуратури.

- Въвеждане на работещ механизъм за предсрочното прекратяване на правомощията на главния прокурор.

- Реална съдебна реформа чрез структурни промени във Висшия съдебен съвет.

- Реформа в Прокуратурата, която да гарантира контрол върху всичките й актове, засягащи пряко интересите на гражданите.

- Реално електронно правосъдие, с цел постигане на бърз и справедлив процес.

Икономика:

- Промяна на Търговския закон, с цел правното обезпечаване на различните етапи във финансирането на стартиращите компании. Данъчни стимули за стартиращи малки и средни предприятия, създаващи над определен брой работни места и отговарящи на определени условия.

- Премахване на бариерите за правене на бизнес и постигане на интегрирана и съвместима дигитална среда за обслужване на граждани и фирми през една точка. Изграждане на икономика на данните и отворените финанси. Постигане на регионална децентрализация.

- Създаване на регионални икономически зони и намаляване фрагментацията на пазарите чрез насърчаване на конкурентоспособността.

- Подкрепа на предприемачеството и изграждане на експортно ориентирана икономика.

- Детайлно картографиране на местните ресурси, демографски и географски нужди.

- Стратегия за хармонично развитие и мобилна свързаност на регионите с догонващо развитие.

- Постигане на фискална еквивалентност спрямо коефициент на догонване при децентрализиран бюджет.

- Привличане на висококвалифицирани кадри от чужбина в съответствие с нуждите на българската икономика и улесняване на процедурата на сини карти.

- Използване на зелени технологии за постигане на кръгова икономика.

Финанси:

- Стремеж към намаляване на бюджетния дефицит на мандата като към края му бюджетът да бъде балансиран.

- План за капиталова подкрепа на малки и средни предприятия.

- Въвеждане на програмно бюджетиране, базирано на анализ "Разходи-ползи" и осигуряване на по-добра прозрачност, отчетност и проследимост на публичните средства.

- Данъчни стимули за инвестиции в производството - освобождаване от корпоративен данък при реинвестиране на печалбата на предприятията в производствени активи и възможност за ускорена амортизация.

- Увеличаване на прага за задължителна регистрация по ЗДДС - 165 000 лева.

- Въвеждане на обратно начисляване на ДДС за секторите "Плодове и Зеленчуци" и "Биопроизводство" за осигуряване на конкурентно предимство на българските производители.

- Фискална децентрализация - преотстъпване на част от приходите от корпоративен данък и данък върху доходите на физически лица в централния бюджет на общините.

- Отменяне на облагането на лихви върху депозити и застрахователни плащания.

- Максималният праг на бюджетните разходи от БВП се определя спрямо средните нива за ЕС. Максимално ограничаване на непланирани бюджетни разходи.

- Изграждане на прозрачна и достъпна за гражданите платформа за генериране на критерии за обществени поръчки, тяхното възлагане и изпълнение.

- Изсветляване дейността на ББР, прозрачност и приоритетно финансиране на малките и средни предприятия.

- Реорганизация на Комисията за финансов надзор и развитие на капиталовия пазар.

Здравеопазване:

- Реформа на модела на здравеопазване чрез приемане на нови "Закон за лечебните заведения" и "Закон за здравното осигуряване". Създаване на електронно здравеопазване.

- Премахване на модела "клинични пътеки" и замяната им с диагностично свързани групи.

- Създаване на ефективно работеща доболнична (амбулаторна) помощ и общодържавна система за профилактика на социално значимите за България заболявания.

- Спешни мерки за промяна в правилата за работа на Националната здравноосигурителна каса.

- Създаване на ефективна национална система за осигуряване на спешна помощ с включено авиационно звено.

- Преизчисляване на труда на медицинските специалисти и дейности в системата на здравеопазването.

- Стартиране на реформа за въвеждане на декомерсиализация на държавните лечебни заведения.

- Спешни мерки за подготовка на лечебните заведения за преодоляване на четвърта Ковид вълна. Усъвършенстване на единната информационна система за Ковид.

- Подготовка за въвеждане на безплатни лекарствени средства за деца до 14-годишна възраст.

- Оптимизиране на разходите на Здравноосигурителната каса с оглед на предифиниране на диагностичните стандарти.

Социална политика:

- Въвеждане на необлагаем минимум за всички трудещи се и данъчни облекчения за деца.

- Подпомагане на млади семейства (до трето дете) на работещи и осигурени родители, както и студенти-родители.

- Преизчисляване на пенсиите и гарантиране на минимален стандарт на живот и социална подкрепа към възрастните граждани.

- Ефективно и прозрачно управление на капиталовия пенсионен фонд, с цел повишена доходност.

- Социална подкрепа към хората с увреждания на база на техните потребности.

Образование:

- Продължаващо увеличение на учителските заплати и тези на академичния състав, ориентирано към повишаване на качеството на образованието.

- Запазване и доразвиване на институционалния експертен проектен потенциал в институциите, които администрират и създават наука.

- Ефективна интеграция на малцинствените общности в образователния процес.

- Утвърждаване на механизъм за омвързване на системата за висше образование с необходимостта от кадри за икономиката.

- Постигната договореност за въвеждане на мандатност при директорите на училища.

- Строеж на детски градини, където е необходимо.

- Изработване на ефективна и обективна система за акредитация на висшите училища.

- Увеличаване на академичния обмен на учащи между страните от ЕС и Република България. Създаване на модерна система за специализация на университетските кадри.

- Въвеждане на нова методика за финансиране на образователната система.

- Обособяване на научни клъстери от образователни институции, които работят с общ академичен обмен.

- Преглед на учебното съдържание и учебните програми с цел отчитане на възрастовите особености на учениците.

Земеделие:

- Създаване на условия за развитие на семейно земеделие с цел формиране и запазване на средна класа земеделски производители.

- Реформиране на поземлените отношения с цел забавяне на концентрацията на производствен ресурс.

- Осигуряване на възможност на браншовите организации да участват в процеса на вземане на решения относно политиките в сектор "Земеделие".

- Подобряване на състоянието на ветеринарномедицинското обслужване и промяна в модела на взаимоотношенията "ветеринарен лекар-животновъд".

- Преструктуриране на държавните горски предприятия, с цел дългосрочно използване на дървесните ресурси. Стимулиране на биоразнообразието.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>