БСП решава на подпис за кабинета, но остава условието той да е без Петър Илиев

10.08.2021 11:40 Лиляна Клисурова
Централата на БСП на "Позитано" 20

Националният съвет на БСП ще вземе днес решение на подпис дали да подкрепи предложения от "Има такъв народ" кабинет, но остава условието в него да не е номинираният за вицепремиер и вътрешен министър Петър Илиев. Това става ясно от разпратения документ до членовете на пленума.

Още в понеделник след извънредно заседание на Изпълнителното бюро и ръководството на парламентарната група лидерката Корнелия Нинова обяви, че в БСП са меко казано смутени от тв изявата на Илиев и постави условие към ИТН той да бъде оттеглен. Това е записано и в проекторешението, предложено на Националния съвет - че се дава мандат на парламентарната група да подкрепи правителството на ИТН при условие, че бъде оттеглена кандидатурата на Илиев.

В понеделник обаче зам.-шефът на ИТН Тошко Йорданов отговори задочно на искането на БСП. В предаването "Лице в лице" по bTV той бе категоричен, че Илиев няма да бъде оттеглен.

На членовете на червения пленум е изпратена и информация за постигнатите допълнителни договорености по политическата декларация между ИТН и БСП. Ето какво гласи тя:

След проведените първоначални експертни разговори с ИТН в съответствие с дадения на ИБ и ПГ „БСП за България“ мандат, за постигане на двустранно споразумение за подкрепа по политиките на правителство на ИТН в сферата на образованието, здравеопазването, социалната и икономическата политика, както и реформата в съдебната система, на свое заседание НС на БСП на 4 август 2021 г. оцени предложената декларация от ИТН като непълна с оглед постигнатите договорености в двустранните разговори.

НС на БСП даде мандат на ИБ на НС на БСП и на ръководството на ПГ „БСП за България“ на базата на представената политическа декларация на ИТН, да продължи разговорите до постигане на споразумение, гарантиращо изпълнението на уточнените договорености в експертните срещи и посочи конкретни бележки по отделните политики, за които преговарящият екип да настоява да влязат в окончателния документ.

На база на това решение бяха проведени последващи разговори между предствители на ИТН и БСП, и бяха постигнати следните допълнителни договорености по сектори, както следва:

Икономика:

- Постигане на фискална еквивалентност спрямо коефициент на догонване при децентрализран бюджет.

Финанси:

- Максималният праг на бюджетните разходи на БВП се определя спрямо средните нива на ЕС. Максимално ограничаване на непланирани бюджетни разходи.

Здравеопазване:

- Преизчисляване на труда на медицинските специалисти и дейности в системата на здравеопазването;

- Стартиране на реформа за въвеждане на декомерсиализация на държавните лечебни заведения;

- Спешни мерки за подготовка на лечебните заведения за преодоляване на четвъртата Ковид вълна. Усъвършенстване на единната информационна система за Ковид;

- Подготовка за въвеждане на безплатни лекарствени средства за деца до 14-годишна възраст;

- Оптимизиране на разходите на здравноосигурителната каса с оглед на предефиниране на диагностичните стандарти.

Образование:

- Продължаващо увеличение на учителските заплати и тези на академичния състав, ориентирано към повишаване на качеството на образованието.

- Утвърждаване на механизъм за обвързване на системата на висшето образование с необходимостта от кадри за икономиката;

- Изработване на ефективна и обективна система за акредитация на висшите училища;

- Увеличаване на академичния обмен на учащи между страните от ЕС и Република България. Създаване на модерна система за специализация на университетските кадри;

- Въвеждане на нова методика за финансиране на образователната система;

- Преглед на учебното съдържание и учебните програми, с цел отчитане на възрастовите особености на учениците.

Земеделие:

- Преструктуриране на държавните горски предприятия, с цел дългосрочно използване на дървесните ресурси. Стимулиране на биоразнообразието.

Гореизброените допълнителни политически ангажименти, договорени от преговорния екип, съгласно решението на НС на БСП, са залегнали в предложения нов документ, който е подписан от страна на ръководството на ПГ на ИТН и има следното съдържание по сектори:

Правосъдие:

- Премахване на специализираните съдилища и прокуратури.

- Въвеждане на работещ механизъм за предсрочното прекратяване на правомощията на главния прокурор.

- Реална съдебна реформа чрез структурни промени във Висшия съдебен съвет.

- Реформа в Прокуратурата, която да гарантира контрол върху всичките й актове, засягащи пряко интересите на гражданите.

- Реално електронно правосъдие, с цел постигане на бърз и справедлив процес.

Икономика:

- Промяна на Търговския закон, с цел правното обезпечаване на различните етапи във финансирането на стартиращите компании. Данъчни стимули за стартиращи малки и средни предприятия, създаващи над определен брой работни места и отговарящи на определени условия.

- Премахване на бариерите за правене на бизнес и постигане на интегрирана и съвместима дигитална среда за обслужване на граждани и фирми през една точка. Изграждане на икономика на данните и отворените финанси. Постигане на регионална децентрализация.

- Създаване на регионални икономически зони и намаляване фрагментацията на пазарите чрез насърчаване на конкурентоспособността.

- Подкрепа на предприемачеството и изграждане на експортно ориентирана икономика.

- Детайлно картографиране на местните ресурси, демографски и географски нужди.

- Стратегия за хармонично развитие и мобилна свързаност на регионите с догонващо развитие.

- Постигане на фискална еквивалентност спрямо коефициент на догонване при децентрализиран бюджет.

- Привличане на висококвалифицирани кадри от чужбина в съответствие с нуждите на българската икономика и улесняване на процедурата на сини карти.

- Използване на зелени технологии за постигане на кръгова икономика.

Финанси:

- Стремеж към намаляване на бюджетния дефицит на мандата като към края му бюджетът да бъде балансиран.

- План за капиталова подкрепа на малки и средни предприятия.

- Въвеждане на програмно бюджетиране, базирано на анализ "Разходи-ползи" и осигуряване на по-добра прозрачност, отчетност и проследимост на публичните средства.

- Данъчни стимули за инвестиции в производството - освобождаване от корпоративен данък при реинвестиране на печалбата на предприятията в производствени активи и възможност за ускорена амортизация.

- Увеличаване на прага за задължителна регистрация по ЗДДС - 165 000 лева.

- Въвеждане на обратно начисляване на ДДС за секторите "Плодове и Зеленчуци" и "Биопроизводство" за осигуряване на конкурентно предимство на българските производители.

- Фискална децентрализация - преотстъпване на част от приходите от корпоративен данък и данък върху доходите на физически лица в централния бюджет на общините.

- Отменяне на облагането на лихви върху депозити и застрахователни плащания.

- Максималният праг на бюджетните разходи от БВП се определя спрямо средните нива за ЕС. Максимално ограничаване на непланирани бюджетни разходи.

- Изграждане на прозрачна и достъпна за гражданите платформа за генериране на критерии за обществени поръчки, тяхното възлагане и изпълнение.

- Изсветляване дейността на ББР, прозрачност и приоритетно финансиране на малките и средни предприятия.

- Реорганизация на Комисията за финансов надзор и развитие на капиталовия пазар.

Здравеопазване:

- Реформа на модела на здравеопазване чрез приемане на нови "Закон за лечебните заведения" и "Закон за здравното осигуряване". Създаване на електронно здравеопазване.

- Премахване на модела "клинични пътеки" и замяната им с диагностично свързани групи.

- Създаване на ефективно работеща доболнична (амбулаторна) помощ и общодържавна система за профилактика на социално значимите за България заболявания.

- Спешни мерки за промяна в правилата за работа на Националната здравноосигурителна каса.

- Създаване на ефективна национална система за осигуряване на спешна помощ с включено авиационно звено.

- Преизчисляване на труда на медицинските специалисти и дейности в системата на здравеопазването.

- Стартиране на реформа за въвеждане на декомерсиализация на държавните лечебни заведения.

- Спешни мерки за подготовка на лечебните заведения за преодоляване на четвърта Ковид вълна. Усъвършенстване на единната информационна система за Ковид.

- Подготовка за въвеждане на безплатни лекарствени средства за деца до 14-годишна възраст.

- Оптимизиране на разходите на Здравноосигурителната каса с оглед на предифиниране на диагностичните стандарти.

Социална политика:

- Въвеждане на необлагаем минимум за всички трудещи се и данъчни облекчения за деца.

- Подпомагане на млади семейства (до трето дете) на работещи и осигурени родители, както и студенти-родители.

- Преизчисляване на пенсиите и гарантиране на минимален стандарт на живот и социална подкрепа към възрастните граждани.

- Ефективно и прозрачно управление на капиталовия пенсионен фонд, с цел повишена доходност.

- Социална подкрепа към хората с увреждания на база на техните потребности.

Образование:

- Продължаващо увеличение на учителските заплати и тези на академичния състав, ориентирано към повишаване на качеството на образованието.

- Запазване и доразвиване на институционалния експертен проектен потенциал в институциите, които администрират и създават наука.

- Ефективна интеграция на малцинствените общности в образователния процес.

- Утвърждаване на механизъм за омвързване на системата за висше образование с необходимостта от кадри за икономиката.

- Постигната договореност за въвеждане на мандатност при директорите на училища.

- Строеж на детски градини, където е необходимо.

- Изработване на ефективна и обективна система за акредитация на висшите училища.

- Увеличаване на академичния обмен на учащи между страните от ЕС и Република България. Създаване на модерна система за специализация на университетските кадри.

- Въвеждане на нова методика за финансиране на образователната система.

- Обособяване на научни клъстери от образователни институции, които работят с общ академичен обмен.

- Преглед на учебното съдържание и учебните програми с цел отчитане на възрастовите особености на учениците.

Земеделие:

- Създаване на условия за развитие на семейно земеделие с цел формиране и запазване на средна класа земеделски производители.

- Реформиране на поземлените отношения с цел забавяне на концентрацията на производствен ресурс.

- Осигуряване на възможност на браншовите организации да участват в процеса на вземане на решения относно политиките в сектор "Земеделие".

- Подобряване на състоянието на ветеринарномедицинското обслужване и промяна в модела на взаимоотношенията "ветеринарен лекар-животновъд".

- Преструктуриране на държавните горски предприятия, с цел дългосрочно използване на дървесните ресурси. Стимулиране на биоразнообразието.

Други от От страната и света

Съдът гледа делото срещу Симона Радева, обвинена в укриване на Семерджиев

Продължава делото срещу бившата полицайка Симона Радева. Тя е обвинена в укриване на Георги Семерджиев след катастрофата на бул. „Черни връх" през юли 2022 г., при която загинаха две млади жени

Овцете край Велинград показват клинични признаци на чума

Допълнителните 315 проби, взети от 105 овце в засегнато стопанство във Велинград, са успешно приети в централната приемна на Националния диагностичен център

50 лв. глоба за стари коли в центъра на София от неделя (Графики)

Забраната ще важи до края на февруари, а от 1.1 - без печки на твърдо гориво в 9 района 140 хил. ще са засегнатите коли със софийска регистрация 80% от нарушителите са с номер от друга община

Водата може да поскъпне със средно 2,6% след Нова година

На открито заседание КЕВР ще обсъди предложенията на над 30 местни ВиК оператори за поскъпване на водата от Нова година. Предварителните разчети показват, че средно увеличението ще бъде 2,6%

Димитър Главчев ще посети граничния пункт на Дунав мост 2 при Видин

Премиерът Димитър Главчев ще посети граничния пункт на "Дунав мост 2" при Видин. Визитата му е във връзка с организацията по граничните ни пунктове с Румъния и Гърция след очакваното пълноправно

>