При двоен стандарт на стоки - глоба до 4% от оборота
Потребителите могат да искат отстъпка или обезщетение
За продажбата на продукти с двоен стандарт в различните държави членки търговците вече ще бъдат глобявани, като санкцията ще бъде между 0,5 и 4% от оборота.
Това предвиждат промени в Закона за защита на потребителите, пуснати за обществено обсъждане. В мотивите към него вносителите признават, че досега действащият закон не предоставя адекватна защита на потребителите относно двойното качество на стоките. Затова вече такова предлагане ще се счита за заблуждаващо и ще бъде санкционирано.
Глобата ще важи за реализирания от търговеца оборот във всяка една държава членка, участваща в дейностите. Ако няма информация за оборота за предходната година, ще се налага имуществена санкция в размер от 200 хил. до 3,92 млн. лв.
Същият размер глоби ще се прилага и за нарушения на разпоредбите на Закона за защита на потребителите, особено по отношение на “широко разпространените нарушения” и на “широко разпространените нарушения със съюзно измерение”. Това означава нарушение, което уврежда колективните интереси на потребителите в поне три държави-членки на ЕС, или - съответно в поне две трети от страните в Европа, които заедно представляват най-малко две трети от населението на съюза. Увеличават се и други санкции.
Проектът определя и обективни критерии за налагане на глоби. Те ще отчитат следните елементи: естество, тежест, мащаб и продължителност на нарушението, както и всяко средство за защита, предоставено от търговеца на потребителите за причинената вреда. Критериите ще отчитат и финансовите ползи и избегнати загуби вследствие на нарушението. Повторни нарушения от един и същ търговец също ще бъдат взети предвид.
Промените в закона предвиждат и възможност потребителите да се защитават индивидуално срещу нелоялни търговски практики - например да претендират за намаляване на цената или за обезщетение.
Законът вече ще обхваща и онлайн покупките на цифрово съдържание и цифрови услуги, независимо дали за тях се заплаща, или не. Става въпрос за стрийминг услуги, социални медии, видеоклипове, игри, електронни книги и др.
Потребителите вече ще имат информация кой е истинският търговец при онлайн покупките. Забранява се използването на фалшиви и неверни отзиви на потребители.
Също така онлайн местата за търговия трябва да представят информация по какъв начин са класирани продуктите им например при търсене в гугъл.