Окончателно - всеки нов парламентарен шеф ще си избира главен секретар
Всеки нов председател на парламента ще може да назначава нов главен секретар на Народното събрание. Това решиха днес депутатите с промени в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
Главният секретар на Народното събрание се избира и назначава по Закона за държавния служител. Това означава, че той не е част от политическия кабинет, а се избира с конкурс. Затова и досега той не можеше да се освобождава с идването на нов председател на парламента.
С тази промяна се нарушава принципа за стабилитет и политическа неутралност. Главният секретар, който е висш държавен служител се приравнява на назначение от политическия кабинет, коментира по време на дебатите в пленарната зала Екатерина Захариева от ГЕРБ. Затова тя настоя главният секретар да не може да се освобождава от всеки нов председател на парламента.
Служителите в парламента са малко по-особена категория служители, обясни обаче шефката на парламента Ива Митева. Тя подчерта, че в Закона за държавния служител е споменато, че той се прилага и за служителите в парламента, доколкото друго не е упоменато в парламентарния правилник. А освен това парламентарният правилник сам по себе си има силата на закон.
Главният секретар на Народното събрание има и по-особени функции от тези в министерствата. Когато е разпуснато събранието той изпълнява и ролята на председател, продължи Митева. Тя обясни, че поправките са породени и от частен казус с назначен от ГЕРБ главен секретар.
"Назначеният през 2009 г. от ГЕРБ главен секретар е бил освободен, след това е върнат отново в Народното събрание, изплатени са му обезщетения, беше изпратен по споразумение в Министерство на правосъдието, освободен от вашия председател на парламента Цвета Караянчева и в момента отново обжалва. Тоест той е получил над 30 хил. лв. обезщетение. Сега втори път се очаква, тъй като знаете, че обикновено тези освобождавания водят до някакви пороци в тях, той отново да бъде възстановен и отново, ако Народното събрание не иска да работи с него, да плати едни 30-40 хил. лв. обезщетения. Трябва концептуално да се помисли, защото проблема в парламента можем да го решим, но този проблем се наблюдава с особена сила в изпълнителната власт. Чувам за колосални суми, които се изплащат като обезщетения в момента, а и преди години", каза още Митева.
Изплащането на обезщетения включително за неправомерно уволнение е различно от изплащането на обезщетение за неизползвани отпуски. Доколкото разбирам случаят в детайла е и в този смисъл затова не мисля, че трябва да правим заключения от един единствен случай. Аргументът на г-жа Захариева е правилен, коментира Десислава Атанасова от ГЕРБ. Тя обясни, че е проверила казуса и преди 20 г. главният секретар се е освобождавал от длъжност при идването на нов председател на парламента.
Да, 2001 г. имаше мандат на главните секретари, но първата работа на НДСВ бе да махнат мандатите, отвърна Митева. Тя припомни, че тогава е било решено, че председателите трябва да си изберат екипите и тези хора оттогава са на трудови договори.
Абсолютно кощунство е това с парите на данъкоплатците. Заплатата му е по-висока от тази на председателя на Народното събарние. Същият проблем е и в Министерския съвет, доколкото знам. Не смятам, че който и да е служител трябва да получава повече пари от ръководителя. Трябва сериозно да се преразгледат възнагражденията, настоя още Митева.
Предложението главния секретар да се сменя при всеки нов председател на парламента бе прието със 124 гласа "за", а 38 се въздържаха.