Светлан Стоев: Търсим работеща формула, за да започне Скопие преговори с ЕС

04.08.2021 07:00 Георги Милков
Светлан Стоев е министър на външните работи в служебното правителство на Стефан Янев от 12 май 2021 г. Преди това е бил посланик в Дания (2019-2021), директор на държавния протокол (2016-2018), посланик в Швеция (2012-2016), административен секретар на МВнР (2009-2011) и посланик в Бон, Германия (2005-2009).

През последните два месеца инвестирахме време и усилия, за да водим прагматичен диалог на всички нива с Република Северна Македония и да постигнем договорености, които да бъдат приети и от следващото редовно правителство, казва външният министър

- Г-н министър, декларирахте, че възстановяването  на диалога с Република Северна Македония (РСМ) е основна тема, по която работите. Как смятате, че е възможно да постигнете успех?

- Активизирането на диалога с Република Северна Македония е приоритетна тема за нас още от първия ден на работата на служебното правителство и на моята като служебен министър на външните работи. Нашата цел продължава да бъде постигането на договорености, които да бъдат приети от следващото редовно правителство на България и да послужат като основа за продължаване на преговорния процес със Скопие. През последните два месеца инвестирахме сериозен ресурс от време и усилия за насочването на този процес в положителна и конструктивна посока.

Стремежът ни беше да се фокусираме върху прагматичния подход при воденето на диалог, а не върху емоциите. Позицията на МВнР винаги е била проактивна и позитивна, насочена към търсене на възможни работещи формули, които да позволят започването на преговорите с Република Северна Македония за членство в ЕС.

Разговори са водени на всички нива: на най-високо ниво, когато двамата президента Радев и Пендаровски пътуваха заедно за Рим през май, след това премиерите Янев и Заев преговаряха в София на 17 юни. Аз разговарях два пъти с колегата ми Буяр Османи в Анталия по време на Срещата на върха и на министерската среща на Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа.

Имаше и срещи между работните експертни групи на двете МВнР. По покана на българската страна в бизнесфорума в рамките на Срещата на върха на Инициативата “Три морета” в София участва и заместник-министърът на икономиката на Република Северна Македония.

Още от самото начало, въпреки сигналите, които получавахме от нашите съседи, че изчакват формиране на редовно правителство в България, мнението ни бе, че демократичният процес, който тече у нас, не следва да бъде пречка за провеждане на експертни разговори за доближаване на позициите ни и за продължаване на контактите с оглед разширяване терена на взаимно доверие и структуриран диалог.

На този фон, за съжаление, се появяват и нови предизвикателства в двустранния дневен ред на България и Република Северна Македония. Приетата на 29 юли 2021 г. Резолюция на Събранието на Република Северна Македония дойде в момент, в който диалогът ни започна да преминава в по-положителна и обещаваща фаза. Подобни действия не само рискуват да отслабят позитивната двустранна динамика от последните месеци, но и да стеснят полето на възможностите за постигане на компромис.

Нужна е решителна воля и отговорност за преодоляване на проблемите, унаследени от миналото, а не изграждането на нови препятствия за провеждане на открит и честен диалог. Всяка стъпка назад не само омаловажава вложените усилия и поставя под съмнение постигнатото досега, но пречи за установяването на атмосфера на доверие и открита комуникация.

Очакваме обнародването на приетата резолюция, за да анализираме внимателно съвместимостта на нейното съдържание с Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество от 2017 г., както и на потенциалното отражение на този документ върху досегашния ни диалог. Категорично следва да бъде ясно едно - за България е неприемливо чрез подобни актове да се мотивира или оправдава неизпълнение на двустранния ни договор с Република Северна Македония.

Единственият възможен път за гарантиране на напредък е чрез диалогичност и прагматичен подход, стриктно изпълнение на поетите международноправни ангажименти от страна на Скопие и реализиране на практика на заявената от нашите съседи воля на най-високо политическо равнище. Въпреки динамичността на ситуацията, както и досега, водени от добронамереност и конструктивност, ние оставаме отворени за диалог с Република Северна Македония. Очакваме същия искрен подход и от тяхна страна.

- Каква по-широка рамка за маневриране в преговорите искате да има Министерството на външните работи и кои са червените линии, които бихте променили?

- Още с встъпването си в длъжност обявих, че веруюто ми на служебен министър е приемствеността. Това е характерно за външната политика и дипломацията. В случая действията на служебното правителство по отношение на Република Северна Македония бяха предопределени от Декларацията на Народното събрание от 10 октомври 2019 г., както и от Рамковата позиция, приета от предишното редовно правителство. България е парламентарна република. Външното министерство няма как да промени “червените линии” и рамковата позиция.

Важното е, че служебното правителство веднага зае по-активна позиция и създаде позитивна енергия за експертни разговори. Сега политическите сили в 46-ото народно събрание трябва да определят възможностите за постигането на резултат, който да е в интерес на двете ни държави.

- Какво трябва да включва двустранното споразумение, което ще отпуши задънената улица, в която се намираме със Скопие, и да ни гарантира напредък в отношенията? С какво то би било по-различно от досегашните договорености с РСМ, на които очевидно не можем да се осланяме?

- В международното право има един фундаментален принцип - Pacta sunt servanda. Убеден съм, че най-прекият и ефективен път за решаване на този въпрос е в гарантирането на добросъвестното последователно и ефективно изпълнение от страна на Република Северна Македония на сключения през 2017 г. Договор за приятелство, добросъседство и сътрудничество между двете ни страни, и на поетите по време на посещението на официалната делегация на Република Северна Македония ангажименти от 17 юни т.г.

Многократно и ясно сме заявявали на различни нива, че е в наш интерес Република Северна Македония да бъде приобщена към ЕС. Убедени сме в ползата от процеса на разширяване на съюза.

Същевременно настояваме за ясно разписани и надеждни гаранции, че наши фундаментални интереси няма да бъдат нарушавани. Вярвам, че необходимостта от получаване на подобни гаранции става все по-ясна и все по-разбираема, включително в контекста на последните развития в Република Северна Македония и приетата резолюция на парламента.

- Наскоро казахте, че се търсят възможности за това българите в РСМ да получат място сред останалите народи, изброени в конституцията на РСМ. Какво на практика означава това - ще настояваме или ще очакваме Скопие да направи поправки в основния си закон? 

- Проблемите, които гражданите с българско самосъзнание изпитват в Република Северна Македония, са известни. В много случаи те стават жертви на неравноправно третиране единствено и само заради изразяване на българското си самосъзнание. Спрямо тези граждани се използва език на омразата. Това е недопустимо.

В този контекст гарантирането на конституционните права на гражданите с българско самосъзнание наравно с всички останали граждани на Република Северна Македония, без дискриминация, би решило редица въпроси от екзистенциален характер за тях.

Също така не са малко примерите, когато и спрямо България и българския народ се внушава омраза, включително чрез медиите и дори в учебниците. Подобни явления не могат да съществуват в отношенията между две страни и няма да ги толерираме.

Затова ние искаме и категорична позиция, която да осъжда всички подобни прояви, особено от различни представители на политически сили в Република Северна Македония. Това би било в интерес на всички, включително за покриване на критериите от Копенхаген.

- Ако не успеем да се разберем двустранно, как би изглеждал за нас евентуален компромисен вариант с намесата на останалите държави - членки на ЕС?

- Както вече посочих, съществуващите проблеми между България и Република Северна Македония следва да се решават на двустранна основа, чрез преки и открити преговори. Това бе последователната ни позиция от самото начало. Повтарям - ние сме конструктивни, добронамерени и открити за диалог със Скопие.

В този смисъл смятам, че “намеса”, както вие се изразихте, на останалите държави - членки на ЕС, в този двустранен процес няма да бъде необходима. По-скоро се надявам, че активните ни усилия за разясняване на българската позиция по темата пред нашите европейски партньори ще дадат положителен резултат.

България е конструктивен партньор и ние не искаме да внасяме нерешени двустранни въпроси в ЕС. Това не е в интерес на самия съюз, в чийто актуален дневен ред има още редица други нелеки въпроси за решаване, като справянето с последиците от COVID-19, икономическото възстановяване на Европа от пандемията, климатични въпроси и много други.

Същевременно следва да се разбере, че темата е изключително важна за страната ни и по нея има общонационален консенсус. Както посочих и по-рано, ползата от процеса на разширяване е неминуема и затова разчитаме на солидарността на европейските ни партньори - фундаменталния принцип в съюза, за да може страната кандидат да започне по-рано преговорите за членство.

- Според вас има два пътя - да се разберем сами (по-добрият вариант) или да се разберем с помощта на останалите държави - членки на ЕС? А няма ли и трети вариант - да не се разберем въобще?

- Както вече отбелязах, оптималният път е един – решение на откритите въпроси на двустранна основа. Преговорният процес не е лесен, темите са чувствителни за всяка страна - както за България, така и за Република Северна Македония.

Нашата работа като дипломати се състои в това да търсим сближаване на позициите и възможно решение, което да бъде в интерес и на двете страни. Важно е диалогът, който активизирахме през последните месеци, да продължи, но е от съществено значение, включително от гледна точка на доверието, Република Северна Македония да изпълнява добросъвестно договореностите, постигнати на двустранна основа.

Защото целта е една и тази цел е обща - Република Северна Македония да започне преговори за членство в Европейския съюз. Това би било възможно, ако се надмогнат изкушенията за политизиране на спорните ни въпроси и политическите лидери в Скопие осъзнаят и поемат отговорността, която носят най-вече пред своите граждани и тяхното по-добро европейско бъдеще.

- Преди да оглавите българската дипломация, вие сте били посланик на България в Стокхолм и Копенхаген. Според вас начинът, по който Дания, Швеция и Норвегия са решили споровете си от миналото, приложим ли е на Балканите? 

- И трите скандинавски страни в различни периоди от историята си са били и в тесни съюзи, и в една държава. После са се разделили. В момента те съществуват “в мир и любов”, без граници и тяхното Северно сътрудничество може да ни служи за пример.

Дали това би могло да се случи и тук, на Балканите, е въпрос на зрялост и визия за бъдещето.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>