Всеки нов шеф на парламента ще назначава свой главен секретар
Всеки нов председател на парламента ще може да назначава нов главен секретар на Народното събрание, решиха депутатите с промени в парламентарния правилник на комисия днес.
В момента главният секретар се избира след конкурс. Той се назначава по Закона за държавния служител и реално не може да бъде освобождаван на принципа, че вече е дошъл нов парламентарен шеф или са минали избори за ново Народно събрание.
Срещу тази поправка възрази Христо Гаджев от ГЕРБ с мотива, че главният секретар не може да се назначава и освобождава от шефа на НС, именно защото е назначен по закона за държавния служител.
Шефката на парламента Ива Митева, по чието предложение се прави поправката, обаче обясни, че заради това е възникнал казус и бивши главен секретар е бил уволняван два пъти и възстановен от съда. Сега пък се очаквало за втори път да му се изплати обезщетение.
В рамките на 1-2 г. става дума за 30-40 хил. лв. обезщетение. Това трябва да приключи. Привилникът е с акт на закон и затова имаме правила в изключение на Закона за държавния служител. Държавата непрекъснато плаща огромни обезщетения, коментира тя.
Парламентарните квестори вече ще могат да следят за реда и в комисиите. Дали и на кои заседания ще присъстват обаче ще решава председателят на парламента. Причината е, че едва 6-7 човека работят на длъжност "квестор" в парламента. А ако се реши квестори да има на всички заседания, то администрацията би се увеличила много, стана ясно по време на дебатите.
Не се прие предложението на БСП парламентарният шеф и неговите заместници да могат да стартират процедура по освобождаването с гласовете на една парламентарна група или 1/10 от депутатите. В момента това се прави от 1/3 от депутатите.
21 ще са постоянните комисии в парламента, като към тях ще има и различни подкомисии. Те са следните:
1. Комисия по бюджет и финанси - с подкомисии по контрол на публичните средства
2. Комисия по конституционни и правни въпроси - с подкомисии за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика и за наблюдение и анализ на законодателството в съответствие с принципите и нормите на Европейския съюз и международните норми за защита на правата на човека и основните свободи и за анализ от правните последици на решенията на Конституционния съд
3. Комисия по икономическа политика, високи технологии и туризъм - с постоянна подкомисия по туризъм и за за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите
4. Комисия по енергетика и климат - с подкомисия за зелени политики и климат
5. Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление
6. Комисия по външна политика
7. Комисия по въпросите на ЕС - с подкомисия за контрол на еврофонодовете
8. Комисия по отбрана
9. Комисия по вътрешна сигурност и обществен ред
10. Комисия за контрол на службите и прилагането на СРС
11. Комисия по земеделието, храните и горите
12. Комисия по образованието, науката, въпросите на децата, младежта и спорта
13. Комисия по труда, социалната и демографската политика
14. Комисия по здравеопазването
15. Комисия по околната среда и водите
16. Комисия по транспорт и съобщения
17. Комисия по електронно управление, дигитализация и информационни технологии
18. Комисия по културата и медиите
19. Комисия за прякото участие на гражданите и взаимодействието с гражданското общество
20. Комисия по правата на човека, вероизповеданията и жалбите на гражданите
21. Комисия по политиките за българите в чужбина
Преди да бъдат внесени законопроектите ще трябва да минават публично обсъждане, организирано от ресорната комисия, преди да бъдат внесени и гледани на първо четене в комисия, решиха още депутатите.
Очаквайте подробности!