Криза за тираджии в Англия, дават им по 115 000 лв. годишно
Близо 100 000 шофьори не достигат, което нарушава снабдяването с храна и събирането на боклук
50 000 паунда годишна заплата, или 115 000 лева, се предлага вече във Великобритания за шофьори на камиони, след като страната се изправи пред недостиг на близо 100 000 тираджии заради Брекзит и пандемията. Доставките в някои супермаркети са нарушени, а също и събирането на боклук.
Правителството се принуди да разреши на шофьорите да работят допълнително, което според синдикатите е доста рисковано, тъй като нямат достатъчно време за почивка между курсовете.
Конкуренцията е толкова ожесточена, че големи хранителни вериги се принудиха да обявят допълнителни стимули за хора, които започнат работа веднага, за да не останат щандовете им празни, което в някои части на страната вече се случва.
“Теско” например обяви, че ще даде по 1000 паунда на всеки, който стане шофьор в супермаркети на компанията между 15 юли и 30 септември. Освен това спря да зарежда магазините си с минерална бутилирана вода, за да осигури снабдяване с по-необходими стоки. Основният ѝ конкурент “Алди” увери, че гарантира най-високи заплати в Обединеното кралство на своите транспортни работници и също обяви, че приоритизира доставките си.
Според представители на бранша средната часова надница на шофьор на камион вече е 20 паунда, което при 55-часова работна седмица прави около 50 000 паунда годишна заплата.
Вестник “Обзървър” обаче съобщи, че
около 3000 превозвачи продължават да
са недоволни от заплащането си
и условията на труд и планират стачка на 23 август, обявявайки масов ден за престой у дома.
От Асоциацията за пътни превози ги предупредиха да не предприемат тази крайна мярка, тъй като ситуацията в бранша наистина е критична. Смята се, че заради Брекзит и пандемията около 80 000 водачи на камиони, предимно от ЕС, са напуснали страната през последните 2 г. Сред тях има и
доста българи, които
предпочетоха да се върнат
в родината
или да се преместят в ЕС, след като бизнесът им започна да буксува в Англия. Сега, когато английската икономика отново набира скорост след премахване на коронавирусните ограничения, от тях има належаща нужда, но наемането им обратно вече не е толкова лесно. Заради Брекзит е необходимо да имат трудова виза, която се дава трудно.
Затова от Асоциацията за пътни превози настояват британското правителство да включи шофьорите на камиони в списъка на търсените професии, за които имиграционните власти предвиждат облекчени визови процедури. Само така Обединеното кралство може отново да стане привлекателно за тях, тъй като недостиг на превозвачи започва да се наблюдава и в някои от европейските държави.
Преди Великобритания да напусне ЕС, те можеха да идват и да си отиват от нея, когато си поискат, но вече не е така. Освен това на много от международните шофьори се плаща на километър, а не на час, така че забавянията им по границите заради митническите проверки вследствие на Брекзит им струват пари.
По данни на британската пътна асоциация Великобритания трудно ще може да се справи сама с недостига на тираджии, след като около 30 хил. теста за получаване на свидетелства за управление на тежкотоварни автомобили не са били проведени миналата година заради пандемията. Сега се правят опити за ускоряване на процеса, но
седмично на трудовия пазар
се появяват най-много 1500
нови водачи на камиони,
което е твърде недостатъчно, за да се отговори на нарастващото търсене. То се дължи и на факта, че все повече служители трябва да се изолират за 10 дни, защото са общували със заразен от коронавирус.
Това принуди някои общински съвети да предлагат до 3000 паунда бонус на хора, които се съгласят да карат сметоизвозващите им камиони, след като 40% от собствените им служители не са се явили на работа. Други пък помолиха гражданите да генерират по-малко боклук, тъй като не могат вече ритмично да го извозват.
Германия е най-големият губещ в ЕС от Брекзит
Германия, която е най-голямата икономика в ЕС, е понесла и най-сериозни загуби от излизането на Великобритания от съюза. Това показва проучване на неправителствената организация Facts4EU, която е специализирана в изследване на процесите около Брекзит.
Вносът от Германия към Обединеното кралство е намалял с 12 млрд. паунда през последните 12 месеца спрямо нивата от преди референдума за Брекзит през 2016 г. В топ 10 на губещите са още Белгия, Франция, Холандия и Испания, но с около 3 млрд. паунда годишно.
България не е включена в изследването, тъй като нейният износ към Острова е символичен. За 2019 г. той е бил 700 млн. евро, което е само 2,5% от целия ѝ износ.
Според проучването британците са купили с 28 млрд. паунда по-малко стоки от ЕС през последните 12 месеца, което е намаление с 11,3% спрямо преди 5 г. И причината за това не е само намаленото търсене по време на пандемията, защото спадът при вноса от трети държави е едва 1,2% за последната година. Освен това спрямо 2016 г. при тях дори се наблюдава увеличение от 16,3 на сто.
Тези данни показват, че ЕС плаща цената на годините обидно отношение към Великобритания, коментира Лий Евънс, главен редактор на про-Брекзит мозъчния тръст Facts4EU. Той твърди, че злоупотреба от страна на Брюксел спрямо Обединеното кралство задължително ще навреди на потребителското мнение.
“Защо да купуваме от източник на постоянна враждебност, когато имаме отлични местни доставчици и алтернативи от приятелски страни по света”, обяснява Евънс.
Организацията все още не е правила проучвания как Брекзит се е отразил на износа на Великобритания към ЕС, но очакванията са също да има големи загуби заради бюрократичните спънки, пред които британските предприемачи се изправят по европейските граници.
Вносът от Германия към Обединеното кралство е намалял с 12 млрд. паунда през последните 12 месеца. В комбинация с недостига на шофьори това доведе до липса на стоки в големи хранителни вериги.