Емил Димитров: В МОСВ има двама “инкасатори” – Дългия и Малкия
Дългия уволних на петия ден, за Малкия ми трябваше време
Въпреки че и двамата бяха близки до управляващите, премиерът след един месец ми каза: “Бях сигурен, че няма да ги бавиш. Отдавна трябваше да са на друго място”, казва бившият министър на околната среда и водите
- Господин Димитров, България е заплашена от ЕК с глоба заради сметищата. Какъв е казусът, защо този хроничен проблем не е решен?
- Трябвало е да рекултивираме 113 сметища. Започнали сме с български пари половината и те към момента са на етап техническа рекултивация. Разбирайте, ще ги одобрят. Преди 2 години внезапно решават вместо с български пари от ПУДООС да ги прехвърлят в оперативната програма и така 50 броя отиват там.
Генералният проблем – не е трябвало. Забавянето ще доведе до глоби. Въпросът е защо е направено и кой подписа договори с кметовете за 18 месеца срок за изпълнение, така че със сигурност да ни глобят. Цялата минала година и тази всички кметове - сини, червени, независими,
ги викахме през
седмица в МОСВ,
за да ускоряват
строителството,
защото предстоят санкции. Отговорът им беше: имаме си договор.
- Кой ще плати санкциите - държавата или общините?
- Държавата ще плати. Общините не ги интересува. Те и затова не бързат. Същото е и с чистотата на въздуха, с утайките от пречиствателните станции и с новопоявилите се сметища. То и пестицидите са от 50 години. Миналата година приключих швейцарската програма за 5000 тона. Преди зимата за два месеца и половина по указания на прокуратурата и с решение на МС обезвредихме над 1000 тона пестициди във Франция. 60 работни дни - всеки ден камион във френския инсинератор. Няма коронавирус, няма почивни дни, няма задръствания, магистрали, затворени граници. Справихме се – над 1000 тона. Новото ръководство за два месеца и половина един грам не е обезвредило, но пък публикуват идеи и становища. В миналото често се е случвало хора, на които единственото им умение е да раздвижват въздуха по коридорите, да са компетентни и критични по всичко, което другите са свършили.
- Не разбрах, има ли виновни за предстоящите санкции и кои са те?
- Има – политиците. Обяснявам. Имало е 113 сметища, дадени са пари да се закрият, включително да се направят нови регионални депа със срок за запълняемост 10-15 години. По документи всичко е прекрасно. На практика общинските съвети, за да се харесат на избирателите,
не вдигат такса
битови отпадъци
До какво води това? Първо, не закриват старите депа, за да има къде да изхвърлят по-евтино. Плащат само транспорта в най-близкото дере. Регионалното депо е в съседен град и се плаща на тон. Европа искаше да закрием 113 депа. Ние направихме проверка по искане на прокуратурата и открихме 1400 нови депа. Всеки започна да си търси съседно дере, което да е държавен, горски фонд или защитена територия, където да изхвърля отпадъците безплатно. И после - къде е държавата да дойде да изчисти? Регионалните депа пък се втурнаха да депонират нощем и тайно отпадъци от чужбина, не сепарират отпадъка, подават за статистика измислени данни. И в крайна сметка вместо за 15 години на шестата или на седмата депата са пълни. И се започва отново: къде е държавата да ни даде пак пари за нови. А механизмът беше с набраните такси да си разширят депата.
Изходът беше два-три завода да изгарят екологично отпадъците и цените да са адекватни. Ние гоним инвеститорите за заводите, не вдигаме цените, незаконните сметища лавинообразно растат, а законните се препълват
Има цъкащи бомби – във водния сектор, в битовите отпадъци, в утайките. Няма да ни се размине.
- Преди дни съобщихте за още нарушения по Оперативна програма “Околна среда”. Първият сигнал, по който Кьовеши ще разследва България, е по тази програма. Какво съдържа сигналът?
- Ще обясня. След време всички ще ме питат: ясни са схемите, ясни са партиите, кметовете, фирмите изпълнители и консултанти. Приблизително ясно е и колко пари сме загубили по програмата. Ама не можеше ли ти като нов министър да скриеш всичко и да поемеш цялата отговорност?
Доста хора са гледали на мен като на човек, който няма да се ориентира или ще се уплаши. По казуса –
няма министър,
който по-добре да
се е отнасял към
ръководителката
на оперативната програма и майка ѝ. Пълни права. Пълна самостоятелност, искат структурни промени, заплати, премии, назначения, уволнения. Получиха всичко в пълен обем. С едно-единствено условие – ОПОС да не бъде програма с най-ниско изпълнение, най-малко усвояемост, с най-много сигнали за нарушения, приятелски фирми, кръгове. Поставих и условия средствата да се харчат по предназначение.
- Попитах ви какво пише в сигнала?
- Този сигнал не е единствен. Имаше множество такива в Народното събрание. Много кметове и областни управители идваха да ми се оплакват. Получих данни за предстоящи санкции на ОЛАФ,
които умишлено
са укривани
от мен
ДАНС ми ги съобщи, а ние поискахме по засекретен канал потвърждение от Брюксел. Една община може да фалира. Опасността е за други шест. За тази, първата, сме получили официален сигнал още през януари 2021 г., който е скрит. Получавайки сигнала от Инспектората на Министерския съвет незабавно разпоредих проверка, свързах се с премиера и с главния прокурор.
Премиерът каза: “Веднага всичко в прокуратурата. И всички служители, кметове, негови съпартийци, “инкасатори”, които са виновни, да си носят последствията”. Главният прокурор поиска по куриер всички материали при себе си. Разпореди какви проверки да започнем и изрично помоли да задържа уволнението на директора и заместника му в ОПОС, както и на майката на директора, по оперативни съображения.
Един месец по-късно ми казаха, че вече мога да ги уволня. През цялото време никъде не съм споменавал защо и по какви причини ги уволнявам. Едва когато дойде новият министър и представи уволнената директорка за зам.-министър, го попитах сигурен ли е в това, което прави. Тя в качеството на зам.-министър, отговарящ за ОПОС,
щеше да има
достъп до
всички
документи,
касаещи прокуратурата и Кьовеши. Никой нямаше и да разбере името ѝ, ако още първия ден не започна целенасочено спиране дейността на оперативния център - изключване на камери, изземване на командните компютри в залата за управление, издаване на заповед за уволнение на временно изпълняващата длъжността директорка. На практика всички, които бяха съдействали на прокуратурата, ги уволниха. А всички участници в разследването бяха възстановени на работа.
- Ще се докажат ли подозренията, описани в сигналите?
- Позволете ми лично мнение. Кьовеши и ОЛАФ, пък и нашата прокуратура може и да не успеят да установят престъпление. Всичко е възможно. Тогава тези хора
можеха спокойно
да се върнат на
тази или друга
държавна
работа
Служебният министър Личев и те предприеха друга стратегия – всеки е невинен до доказване на противното, следователно веднага следва да бъдат възстановени. Обаче това не важи за служителите, извършили проверки по искане на прокуратурата. Те без вина виновни бяха целенасочено уволнени. А с документацията - предмет на проверката, един бог знае какво се е случило.
Аз не съм нито прокурор, нито съдия. Никого не съм обвинил. Но и никого не съм прикрил. Кой каквото си е дробил.
- Излиза, че става дума за схеми, действали от години? Опишете ги?
- Понеже не сме правораздавателни органи, да уточня – съмнения за схеми. Накратко, три-четири фирми усвояват всички пари в даден сегмент по програмата. За да ви е по-ясно – служебното правителство имаше за цел да установи как огромен ресурс е съсредоточен в 3-4 фирми, как тези фирми не са имали капацитета да ги усвоят, а са ги отдавали на подизпълнители. Примерно регионалният министър разказа как “Автомагистрали” ЕАД с 50 камиона и 100 служители са получили огромна сума, която очевидно сами не могат да усвоят, а дават на подизпълнители.
Е, същото като схема е и при нас. Единствената разлика е, че не е дадено на държавни фирми. Сигналите при нас и в Комисия по антикорупция в парламента се състоят в това, че едни и същи фирми усвояват ресурса и едни и същи консултанти помагат.
Кметове от съответните политически сили получават указания от партийните централи кои са верните фирми консултанти.
В противен случай няма пари. Механизмът е стар, познат и разработен. Изпълнителите получават указанията от съответния първи или втори в партията, т. нар. инкасатори.
- Докато бяхте министър, опитахте ли да спрете тези схеми?
- Разбира се. Нали току що ви обясних, че това, което прави служебното правителство, ние сме го започнали година и половина преди тях. И за разлика от техните сигнали, проверки и ревизии
нашите са
стигнали,
където им
е мястото
Не коментирам бъдещето. Още с постъпването си разбрах, че в МОСВ има двама “инкасатори” – Дългия и Малкия. Дългия уволних на 5-ия ден, а за Малкия ми трябваше повече време заради длъжността му. Него първо го преместих, изолирах, а после го уволних. Въпреки, че и двамата бяха близки до управляващите, премиерът след един месец по този повод ми каза: “Бях сигурен, че няма да ги бавиш. Отдавна трябваше да са на друго място”.
- Вероятно няма да кажете имена, тогава да попитам кой отговаряше по ваше време пряко за тази оперативна програма? В момента има ли промени в ръководството, или на постовете си са същите хора?
- Същите, които в момента служебният министър възстанови, първо като зам.-министри, а после като директори.
- Казвате, че схемите са описани в сигнали - и до предшественика ви Нено Димов, и до вас? Възможно ли е изпълнителите на проекти да спекулират с името на зам. - министри, шефове на дирекции, за да спечелят?
- Винаги го е имало, но за първи път хора застават с името си и писмено докладват пред мен и премиера. Дано тези хора все още да са живи, за да го потвърдят пред Европрокуратурата. От друга страна, ако са мотивирани да размислят и документацията е прочистена, ще имаме разказ с неочаквано очакван край.
- Уволнената от вас зам. - министърка Калчева обаче е категорична, че в доклада не се споменава нейното име като свързано с персонални нарушения. Има ли доказателства например, че тя е свързана с някои от изпълнителите на проекти? Или доказателствата са косвени?
- Уточнявам. Уволних я като директор на ОПОС. Служебният министър я върна като зам.-министър. Тихо и кротко я освободих заедно със заместника ѝ. Спокойно можеше да изчака резултат, доказващ невинността ѝ, след което да заеме каквато и да е длъжност. В това отношение никой предварително не ѝ е вменявал вина. Вижте заповедта за уволнение.
- Калчева отрича да познава собственичката на една от компаниите бенефициенти - Аглика Димитрова. Нейните три фирми обаче са получили лъвския пай от финансирането. Има ли обективни основания това да е така?
- В МОСВ една фирма усвоила 100 млн. лева, ама никой не я познавал. Не вярвам, но ако е истина, за какво получава 5 години заплата тази директорка там?
Те усвоили 80% от всичките пари, в сигнала подробно е обяснено къде и как е ставало това, а МОСВ нищо не знае. И понеже не знаят, ги върнаха, за да го научат.
- Имало ли е проверка, която не е установила нарушения в този случай и вие сте го одобрили през март?
- Всеки има право да се защитава и оправдава както намери за добре. Както и всяка проверявана фирма, която се надява да усвои 1-2 млрд. лева нови пари, има право да не предоставя информация, която би ѝ навредила. Аз обаче нямам задължението да прикривам когото и да било. Едни добри непознати в синхрон работят срещу проверките и видиш ли, защото отказали информация, е трябвало ние да укрием сигнала или да чакаме ново правителство, което да свърши това. Проследете какво се случва в момента и си направете изводите. На практика “инкасаторите” на президента способстват за мъглата пред Кьовеши. Щом могат и го правят, ако са се справили добре, значи усилията са си заслужавали. Предварително обвинения и присъди не произнасям.
- Калчева ви обвини, че трупате политически и персонален дивидент от раздухване на скандали по тази сложна програма. Така ли е?
- В първата си книга “Митници” написах “истината излиза наяве, когато никой вече няма нужда от нея”. Продължавам да мисля така. България ще загуби много пари и тепърва ще слушаме след години как за всичко е виновна мисията “Марс”. Нямам против да го правят, но поне да знаят, че не им вярвам.
- Как се справя служебният кабинет като цяло?
- Ако човек не знае накъде е тръгнал, със сигурност ще стигне другаде. Министърът трябва да бъде арбитър, както съдията в процеса. В МОСВ от едната страна е бизнесът, който, ако бъде оставен, би прекалил непоправимо, от другата страна са “зелените”, които, ако питаме само тях, в България “Натура 2000” трябва да е 100% от територията на държавата. Министърът трябва да възпира и едните, и другите да не отиват в крайности. Престъпление е да застане само и единствено зад едната страна, която и да е тя. Престъпление е да лъже и двете страни, че им помага. Той изпълнява държавни функции.
Година и половина съм се държал като съдия. Спирам мини, хвостохранилища, тецове, рудници, когато са нарушили еконормите. Правил съм го многократно, защото бизнесът трябва да бъде удържан да не унищожава природата. Година и половина не съм допускал “зелените” и техните списъци с всички заводи, всички хотели, всички предприятия, вецове, тунели, магистрали, зони, национални паркове, ски писти, ветропаркове, сметища да бъдат веднага спрени, прекратени и вкарани в съдебни процедури, от които с години не може да се излезе. Защото държавата ще ги спре, но
отговорността
няма да се носи
от тези, които
рекетират
бизнеса,
а от изпълнителната власт.
- Успява ли наследникът ви в екоминистерството в ролята на арбитър?
- Личев зае мястото на прокуратурата. Пенсионер фантаст, както го нарекоха неговите служители, който строи Суецки канали от Свиленград до морето, въвежда нов Шенген, спира тунели, пуска вецове. Строи най-големия спа център в България. Забрани резервното водоснабдяване на Черноморието. Обяви кризата миналата година с язовирите за измислена. Уволни 100% от ръководството на басейнови дирекции в цялата страна и министерството. Има време да извърши и подмяна на РИОСВ-тата. За 65 работни дни направи и немислимото да провали работодателя си – президента. Дано да остане като министър, за да може “инкасаторите” около президента да му обяснят, че
българският
бизнес издържа
държавата чрез
своите данъци,
иначе няма държава и че заиграването със “зелените” е вредно дори за самите тях. Давайки неоснователни обещания, тръгвайки в погрешна законодателна посока, накрая и “зелените”, и бизнесът ще го изхвърлят като употребен и ненужен. Човек за едното име живее.
ВИЗИТКА
Роден на 20 февруари 1962 г.
Икономист, преподавател, юрист
Сертифицан вътрешен одитор
През 2001 г. оглавява митниците, подава оставка сам след 8 месеца
Бил е депутат в 43-ото и 44-ото народно събрание
На 15 януари 2020 г. е избран за министър на околната среда и водите
В момента работи като адвокат